نجوم و فیزیک در قرآن ۳

مبحث ذرات بنیادین


یک مثال ساده:


به یک ساختمان توجه کنید!از چه ساخته شده است؟سنگ؟ آجر؟ سیمان؟ گچ؟ آهن؟ و...پس هرساختمانی از یک سری مصالح و مواد اولیه نظیر اینها ساخته شده است.
ما به آجر،سنگ،سیمان،گچ،آهن،و...ک
ه هر کدام از آنها در شروع کار بعنوان یک ماده مستقل و منفرد شناخته می شوند، مواد اولیه و مصالح بنیادی ساختمان می گوییم.
در ساختمان جهان ما نیز کهکشانها و تمامی محتوای درون آنها مانند ستارگان،سیارات سایر اجرام سماوی،جمادات،نباتات،حیوانات و نهایتاً انسانها و کلاً هرآنچه و هرآنچه که می بینیم ساخته شده از یک سری مواد و مصالح اولیه و بنیادی می باشندکه دانشمندان اصطلاحاً به آنها ذرات بنیادی دارای جرم (ذرات زیر اتمی) می گویند.
این ذرات بنیادی الکترون، پروتون، ونوترون می باشند که اجزاءتشکیل دهنده اتم هستند،و اتمها خود تشکیل دهنده ملوکولها هستند، و ملوکولها نیز تشکیل دهنده عناصر و مواد می باشند.پس به تعبیری هر آنچه که در این پهنه بی کران کائنات می بینیم نهایتاً تشکیل یافته از ذرات بنیادی (الکترون ،پروتون و نوترون) می باشند.
دانشمندان به هرآنچه که در پهنه بی کران گیتی ساخته شده از این ذرات بنیادی است (ذرات زیر اتمی الکترون-پروتون-نوترون) ماده باریونی می گویند،و همانطور که قبلاً گفته شد، ماده باریونی یا ماده عادی تنها 20 تا 25 درصد از کل کائنات را تشکیل می دهد.
اما اگر خاطرتان باشد مادر قسمت اول به این مهم اشاره کردیم که ماده تاریک 75 تا 80 درصد از کائنات را در بر می گیرد و همانگونه که نیز در ابتدای این بحث گفتیم ، " هر ماده ای تشکیل یافته از ذرات بنیادی است "، پس به همین ترتیب این ماده تاریک نازنین ما نیز باید تشکیل یافته از یک سری ذرات بنیادی باشد. ولیکن همانگونه که ماده تاریک غیرقابل ردیابی است، ذرات بنیادی تشکیل دهنده آن نیز قابل ردیابی نیستند.
دانشمندان به این ذرات فرار و غیرقابل ردیابی که معتقدند اساس ماده تاریک را تشکیل می دهد بوزون هیگز می گویند و تصور می کنند این همان ذره ای باشد که در آغاز بیگ بنگ ذرات بدون جرم همانند فوتون ها را به ذرات دارای جرم همانند پروتون ها تبدیل کرده است.


مدل استاندارد (الگوی استاندارد) –

در دهه 1960 میلادی نظریه ای توسط پیتر هیگز (ازدانشگاه ادینبورگ اسکاتلند) و توماس کیبل (از دانشگاه امپریال کالج لندن) مطرح شد که به "فرضیه تشکیل ماده" موسوم بود. بر اساس این نظریه فوتون ها، که بسته های انرژی فاقد جرم می باشند طی یک کنش و واکنش موسوم به میدان هیگز (یا مکانیسم هیگز) به ذرات بنیادی موسوم به ذره الهی (بوزون هیگز) تبدیل می شوند.که این بوزون های هیگز خود عامل پدید آمدن ذرات دارای جرم هستند.



ذره الهی ،خدا ذره ،ذره مبدل، ذره خلاق...یا بوزون هیگز(Higgs Boson) ؟

در آیات پایانی سوره توحید در مورد پروردگار متعال آمده است که:

" ...نه می زاید و نه زاده شده ، بی مثل و مانند است و همتایی برای او نیست."

به نظر می رسد که وضعیت بوزون هیگز در قیاس با سایر ذرات (معاذا...) هم ارز این آیات باشد: - ذره ای که نه فاقد جرم است و نه دارای جرم و هیچ گونه مشابه و نظیری ندارد!- و شاید به همین سبب است که به آن خدا ذره یا ذره الهی می گویند.

در حاشیه:

پروردگار بزرگ در قرآن کریم اشاره دارد که " ما جهان را خلق کردیم و خود به تنهایی بر نگهداری آن کفایت می کنیم "
حال ما می بینیم که در جهان فعلی، ماده باریونی 20 درصد و ماده تاریک 80 درصد سهم دارند. و وظیفه نگهداشت این 20 درصد ماده باریونی موجود در کائنات بر عهده 80 درصد ماده تاریک موجود در کائنات است ، چرا؟ زیرا همواره فرآیند نگهداری و مراقبت از ساخت و تولید مهم تر است.




همانگونه که اتم جزئی ترین ذره مرکب برای ماده عادی (یا ماده باریونی) می باشد،
بوزون نیز جزئی ترین ذره مرکب برای ماده تاریک می باشد.
ساختمان هر اتم تشکیل یافته است از سه ذره تفکیک ناپذیر الکترون - پروتون - نوترون.
ساختمان هر بوزون تشکیل یافته است از سه ذره تفکیک ناپذیر فورس - کوارک - لپتون.

این مطلب را همکار عزیزم خانم زنجانی نشته اند و با اجازه ایشان من اونو اینجا قرار میدم